کاربرد برخی از اسید های مهم
 
درباره وبلاگ


سلام با نظرات خود به بهبود مطالب کمک کنید.
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 144
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 148
بازدید ماه : 148
بازدید کل : 17046
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



داستان روزانه
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

شیمی دان شکاک
شیمی




 

1-جوهرگوگرد(سولفوريک اسيد) 

يکي از اسيدهاي بسيار قوي که از گوگرد ساخته مي شود، سولفوريک اسيد است.کاربرد اين اسيد بسيار گسترده است، از باتري اتومبيل تا صنايع بزرگ مس. انواع کود ، فرآورده هاي نفتي ، آهن و

فولاد،درساختن رنگها،پلاستيک هاومواد شيميايي ديگر استفاده مي شود . اين اسيد پوست بدن را زخم مي کند و پارچه ها را سوراخ مي کند.

2- جوهرنمک(هيدروکلريک اسيد)

يک اسيدقوي ديگرهيدروکلريک اسيد است. ازاين اسيد براي جرم گيري از سطوح مختلف استفاده مي شود. هيدروکلريک اسيد در معده نيزوجودداردوبه هضم غذاکمک مي کند.موقع بازکردن شيشه‌هاي بعضي اسيدهاي غليظ ماننداسيدکلريد ريک بخا راتي متصاعد مي شودکه تنفس آن خطرناک است و به دستگاه تنفسي آسيب مي -  رساندو اگر قطره‌اي از يک اسيد قوي بر روي پوست بدن بچکدتوليد تاول و حتي جراحات  عميق مي‌نمايد ودرچنين مواردي بايد بلافاصله با محلول قليايي رقيق مانند محلول سودا يا جوش شيرين اثر اسيد را خنثي کرد.               

3- جوهر شوره(نيتريک اسيد)      

يکي ديگرازاسيدهاي بسيارقوي نيتريک اسيدمي باشد اين اسيددرصنايع بسياري ازجمله مهمات سازي کاربرد دارد.موادمنفجره مشهوري نظيرنيتروگليسيرين ،T.N.T       به کمک اين ماده ساخته مي شوند.مايعي دود کننده،بي رنگ و بسيار خورنده است.با مواد واکنش داده و موجب خورندگي آنها مي شود ازاين اسيد براي پاک کردن ظروف فلزي و آلياژهاي آنها استفاده مي کنند .

4- سيتريک اسيد

اين اسيد را از پرتقال و ليموترش به دست مي آورند.

5- لاکتيک اسيد

مايع بي رنک يا زرد رنگ است که معمولاً در شير ترشيده و ساير محصولات لنبي ترش شده يا بريده شده ديده مي شود .در سرکه نيز وجود دارد و حاصل تخمير قند است در روش تجاري اسيد لاکتيک را از تخمير به دست مي آورند و در دباغي و پارچه بافي و همچنين دربعضي غذاهاي آماده مورد استفاده  قرار مي دهند . اسيد لاکتيک معمولاً در خون انسان و ساير جانوران وجود دارد به طور معمول وقتي ماهيچه هاي ما به انرژي نياز دارند اين انرژي در اثر شکسته شدن کربو هيدرات به وسيله اکسيژن توليد مي شود.  

اما وقتي به تمرين ها و ورزش هاي سخت مي پردازيم خون نمي تواند اکسيژن لازم را براي اين عمل به بافت هاي ماهيچه اي برساند و در نتيجه کربو هيدرات به شکل بي هوازي بدون اکسيژن شکسته مي شوند و اسيد لاکتيک به وجود مي آيد.

6 - استيک اسيد (  Acetic Acid)

 که درقديم بدان جوهرسرکه مي‌گفتند ماده مؤثر سرکه است و سرکة معمولي در حدود هفت درصد اسيد خالص دارد. اين جسم يکي از اسيدهاي اوليه‌ايست که بشر شناخته است.

 اسيداستيک خالص يامتبلور جسمي بي رنگ است

(رنگ سرکه مربوط به ناخالصيهاي آن مي‌باشد)که بوي نافذوتندي دارد.باآب والکل و اتر قابل اختلاط است ودرصنعت آن را از تقطير چوب تهيه مي‌کنند نمکهاي  اين اسيد را استات( Acetate ) مي نامند.

7-    اسيد اگزاليک (  Oxalic Acid)

که درگذشته آن را جوهر ترشک مي ناميدند ، بلورهاي بيرنگي است که قابض مي باشد. جسمي است سمي و در الکل و آب مخصوصاً آب‌گرم حل مي شود ، در نساجي و صنايع فلزي مورداستفاده مي باشد 

در کارگاههاي هنري معمولاً محلول پنج درصد آن را براي از بين بردن لکه هاي مرکب و جوهر بکار مي برند.

8 - اسيد فلوزيدريک  (Hydrofluori Ac.)

گازي است که در آب حل مي شود و در تجارت محلولي از آن به فروش مي رسد که هفتاد درصد اسيد خالص دارد. محلول تجارتي مايعي است بيرنگ که گازهاي خطرناک و تحريک کننده از آن متصاعد مي شود چون اشياء شيشه‌اي و چيني را مي خورد لذا آن را در ظروفي که از مواد پلاستيک ساخته مي شود نگهداري مي نمايند. دليل اين‌که اين اسيد مي تواند شيشه را بخورد اين است که  قسمت اعظم شيشه را سيليس ( شن خالص ) تشکيل مي دهد و اين اسيد با سيليس ترکيب شده و جسمي توليد مي نمايد که گازي شکل مي باشد. از اين‌رو هنرمندان اين اسيد را براي حکاکي و کنده‌کاري روي شيشه بکار مي برند در آزمايشگاههاي تشخيص اصالت آثار هنري از اين اسيد براي تعيين تقلبي بودن بعضي آثار پر ارزش شيشه اي يا چيني استفاده کرده و به اصطلاح « تعيين هويت هنري » مي نمايند 

9- اسيد فرميک (Formic Ac.)

 در قديم آنرا جوهر مورچه مي‌گفتند زيرا در ترشحات دهان اين حشره وجود دارد. اين اسيد در انسان توليد تحريک و سوزش مي‌نمايد.به حالت خالص مايعي است بيرنگ با بوي تند که با آب و الکل و اتر قابل اختلاط است.جسمي است ضدعفوني کننده ودرموزه‌ها و صنايع دستي آن را براي پاک‌کردن اشياء نقره اي بکار مي برند. چون پوست را تحريک مي کند لذا در هنگام کار‌کردن با آن بايد احتياط هاي لازم مراعات شود. نمکهاي اين اسيد را فرميات Formiate  مي نامند.

10-اسيد کربنيک (Carbonic Ac.)

 بيشتر به نام آنيدريد‌کربنيک معروف است که همواره در هوا کم و بيش موجود است  گازي است بيرنگ و سنگين‌تر از هوا که در آب حل شده توليد اسيد کربنيک مي‌کند که اسيدي است ضعيف ولي به مرور زمان مي‌تواند روي اجسام مرمري يا سنگهاي ساختماني سست اثر کرده و سطح آنها را از يک ورقه کربنات بپوشاند. اين ورقه به‌تدريج ريخته و ورقه زيرين آن نمايان مي شود و تکرار عمل سبب از هم پاشيدن سطوح مرمري ساختمانها مي شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: